Crònica oficial de la Paella del mateix nom.

El fetge de bou compleix 25 anys

La Serenissima

La Serenissima
Diputació General del Fetge de Bou

In Memoriam: Forges

In Memoriam: Forges

In Memoriam: Pau Donés

In Memoriam: Pau Donés

Samarreta commemorativa

Samarreta commemorativa

El Teatro Chino

El Teatro Chino

divendres, 30 de gener del 2015

Publicat per La Comissió en , , , | divendres, de gener 30, 2015 1 comentari
Ruben presentant la seua paella
L'edició XXIII de la paella de fetge de bou (tercera medul·lar) venia envoltada de la justificada expectació per part dels diputats, davant el canvi de cuiner.

El repte era gran, ja que la reiterada i arcana recepta que ha marcat impertorbablement totes les edicions de les que hem pogut donar compte, havia de ser rellevada de manera subtil, amb respecte per la continuïtat, però sense temor ni vergonyes. I ara ho podem dir: la paella de fetge de bou de l'Estela és mereixedora del crèdit de la nostra confraria.

Es podrà debatre, com és normal, sobre tots i cadascun dels aspectes de la paella de Rubén, però el resultat de la ingesta confirma l'adequació al cànon: arròs ben cuit, punt encertat de sabor, brou suficient i justa proporció de vísceres. Direm, però, que l'escarola podria haver tingut més presència, o que el reglamentari ordre de presentació dels preliminars es va vore lleugerament alterat, ja que sempre hem tastat primer la amanida de ceba, i després la lleterola.
La paella 2015 a punt
Però ja fa anys que diverses circumstàncies venen alterant el protocol, la qual cosa ens fa sotmetre l'ortodòxia gastrònica al pragmatisme de la ingesta de la paella de fetge de bou, objecte singular, i gairebé únic, de la convocatòria medul·lar. I és que, al remat, cal dir que a l'Estela no anem ni pel vi, ni per la decoració del local ni per la vaixella. Poca broma: això és la paella de fetge de bou.

Pot ser per tot el que hem explicat, la censura més rellevant i unànime la va concitar l'aparició inopinada d'una discutible versió de l'arròs amb fesols i naps, que tractava d'aplacar la gana consubstancial dels meritoris confrares. I és que, després de mesos d'abstinència, no és estrany considerar justament escassa la ració de paella de fetge de bou ingerida, de manera que cap arròs amb fesols i naps pot distreure el desig de més lleterola i de més paella de fetge de bou.

Les llesques
Cutrity'2015
A les postres, les llesques completaren correctament l'àpat, i amb el reglamentari  berenjeno va concloure una edició, la XXIII, en la que es va presentar una nova edició de Cutrity, la revista de la contracultura.

En l'apartat social direm que novament la mecànica implacable de la convocatòria postal va demostrar com la disciplina medul·lar s'imposa enfront de qualsevol altre argument. Només una data i un lloc: el 16 de gener de 2015 a l'hostal Estela, era tota la informació que qualsevol diputat medul·lar necessitava per renovar el seu credo anual.

La convocatòria de 2015 presentava el Ford Gyron, un prototip futurista de clara inspiració aeronàutica ideat pel dissenyador Alex Tremulis (1914-1991), que havia iniciat la seua carrera a la força aèria nord-americana.

El Ford Gyron va ser presentat l'any 1961, i el seu nom respon al fet que es tractava d'un cotxe giroscòpic que s'auto-estabilitzaria mitjançant un sistema giroscòpic hidràulic. Per això es desplaçaria amb dues rodes en línia, com una motocicleta, mentre que si circulava a molt baixa velocitat, o si el cotxe estava detingut, apareixien dues rodes posteriors que evitaven que no es bolcara. Estes rodes s'ocultaven en la carrosseria quan el cotxe circulava.

El Ford Gyron mesurava 5,31 metres de llarg per 2,18 metres d'ample, amb forma de delta, més estret en la part davantera que en la part posterior, per a reduir superfície frontal, i ser molt aerodinàmic i més eficient. Tenia dues places en paral·lel, una cabina de tipus carlinga, coberta per cristall i que s'obria cap amunt per a accedir a l'interior. Els seients estaven modelats en fibra de vidre i resina plàstica i es realitzaven d'una sola peça. No tenia volant, sinó un dial de disc i botons, en una consola entre els dos seients. Amb el dial es dirigia el cotxe, s'accelerava o frenava, i amb els botons s'inseria la marxa arrere, i es controlaven altres funcions.


Fallera Major de 1961
De la senyoreta que atén les explicacions del venedor res sabem, tot i que podríem descartar que es tracte de María Victoria Lamo de Espinosa y Michel de Champourcin, Fallera Major de València d'aquell any 1961.

I com a novetat, mostra clamorosa del nivell i exigència que cada convocatòria representa al si de la confraria, donem compte d'un recull d'opinions clares i breus, que hem anomenat 

El frenopàtic


A continuació, els testimonis gràfics de l'acte.









1 comentaris :

Ramón Nonato ha dit...

La paella de fetge de bou que ofereix Cal Xato és possiblement la millor versió d'aquest plat que es pot menjar around the world

Per a escorcollaires

Xarxes socials